Sukces! Norweska telewizja usuwa "polskie obozy" z programów edukacyjnych
 
 Z norweskiej telewizji zniknęły „polskie obozy zagłady”

Akcja protestacyjna Reduty Dobrego Imienia przynosi kolejne efekty.

W norweskiej publicznej telewizji NRK „polskie obozy zagłady” zastąpiło sformułowanie „niemieckie obozy zagłady w okupowanej przez nazistów Polsce”.


Sformułowanie „polskie obozy koncentracyjne” jakiś czas temu pojawiło się na stronie internetowej norweskiej, publicznej telewizji NRK, w zakładce zawierającej multimedialne materiały edukacyjne dla szkół. Jeszcze kilka dni temu na tej stronie można było przeczytać, że „norwescy Żydzi byli wysłani statkiem Dunaj do niemieckich i polskich obozów zagłady/eksterminacji”. Pod wpływem działań Reduty Dobrego Imienia oraz kolejnej skargi złożonej do Norweskiej Rady Etyki Mediów (PFU) przez Scanpress.net, norweski nadawca zdecydował się zaprzestać fałszowania historii. Obecnie na stronie NRK możemy przeczytać, że „norwescy Żydzi byli wysłani statkiem Dunaj do niemieckich obozów zagłady/eksterminacji w okupowanej przez nazistów Polsce”.

Niestety nie jest to odosobniony przypadek wypaczania i zakłamywania historii przez stronę norweską. Reduta Dobrego Imienia interweniowała już wcześniej składając petycje do Norweskiej Rady Etyki Mediów w sprawie użycia przez norweską gazetę Avisa Sør-Trøndelag kłamliwego sformułowania „polskie obozy koncentracyjne”. Po zdawkowych przeprosinach gazety Rada uznała, że użycie sformułowania „polskie obozy koncentracyjne” jest zgodne z zasadą „dobrego obyczaju dziennikarskiego”. W wyniku stanowczego protestu Reduty i szerokiego odzewu z jakim spotkała się ta inicjatywa gromadząc ponad 40 tys. podpisów pod założoną petycją, strona norweska wreszcie dostrzegła problem. Ostatecznie Rada oświadczyła, że akceptacja przeprosin gazety nie jest tożsama z usankcjonowaniem terminu „polskie obozy koncentracyjne”.